امام‌جمعه قم با انتقاد از سهل‌انگاری برخی مسوولان در عرصه اجرا و عمل نسبت به مسأله حجاب گفت: اگر رویه‌ای هماهنگ داشته باشیم  دشمنان آرزوی بی‌بندوباری جامعه اسلامی را به گور خواهند برد.

به گزارش دورشهر قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم در ادامه جریان‌شناسی عصر پیامبر (ص) بر اساس آیات سوره توبه به آیه ۹۱ این سوره اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه افراد ضعیف، مریض و فقیر را از رفتن به جهاد معاف کرده است.

وی با بیان اینکه مراد خداوند از معافیت از جهاد، جهاد ابتدایی است نه جهاد دفاعی، گفت: ساقط شدن وجوب جهاد از افراد ضعیف، مریض و فقیر به طور مطلق نیست بلکه در صورتی است که این عذرها انسان را از حرکت باز دارد؛ از طرف دیگر تکلیف دیگری را درباره معذورین مقرر کرده است که صاحبان عذر در پشت جبهه باید تمام قدرت و توان خود را به سوی خدا، پیامبر، دین و جامعه اسلامی به کار برند.

امام جمعه قم ادامه داد: افرادی که از رفتن به جبهه معاف شدند نباید پی کار خود بروند بلکه باید در پشت جبهه به اشکال مختلف از جبهه اسلام پشتیبانی کنند و روح مقاومت، صبر و تحمل سختی‌ها را در حوزه نفوذ خود افزایش دهند؛ معذورین از جهاد باید با افرادی که در پشت جبهه با سم پاشی، انتشار اخبار دروغ و شایعه پراکنی مردم را می‌ترسانند و از کمبودها و ضعف‌ها سخن می‌گویند و نقش ستون پنجم دشمن را در جامعه ایفا می‌کنند مبارزه کنند و از تأثیر سمپاشی مزدوران دشمن جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه برای معذورین از جهاد هیچ‌گونه مؤاخذه و سرزنشی نیست، افزود: فقها از این قسمت از آیه ۹۱ سوره توبه که خداوند می‌فرماید «ما علی المحسنین من سبیل» یک قاعده فقهی استفاده کردند که سرچشمه قاعده احسان شده به این معنی که هر گاه کسی به انگیزه خدمت و نیکوکاری به دیگران موجب ورود خسارت به دیگران شود اقدامش مسئولیت آور نیست.

در اسلام بن‌بستی وجود ندارد

آیت الله سعیدی با اشاره به قسمت پایانی آیه ۹۱ سوره توبه دو چیز را مایه غفران و رحمت خداوند بر بندگان دانست و گفت: یکی اینکه در اسلام فرمان حرجی و فوق طاقت بشر نیست و بن‌بست ندارد و مطلب دوم اینکه تشریع قاعده احسان جلوه‌ای از غفران و رحمت الهی بر بندگان است.

وی در خطبه دوم با اشاره به سپری شدن ماه رمضان این ماه را ماه رواج تقوا دانست و گفت: در این ماه جرم و گناه کاهش چشمگیری داشت و باید این سرمایه و زاد و توشه را حظ کنیم؛ در مسائل سیاسی تقوا لازم است؛ در انتقاد کردن، در مسائل اقتصادی، در ارتباط با خانواده و جامعه و در همه عرصه‌های زندگی تقوا لازم است و مؤمنین باید تقوای مناسب هر عرصه را مدنظر داشته باشند.

امام جمعه قم افزود: با اتمام ماه رمضان مؤمنین از رزمایش و تمرین عبودیت مدرک قبولی دریافت کردند و با روحیه‌ای کرامت یافته و شاداب در میدان جهاد اکبر و مبارزه با هوای نفس تلاش می‌کنند؛ بنابراین باید ماه شوال را ماه تداوم جهاد و مبارزه با هوای نفس و استمرار انس بندگان با خداوند دانست.

وی با بیان اینکه چهارشنبه ۲۹ فروردین یادآور دو مناسبت و اتفاق مهم است گفت: یکی روز ارتش و جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی است که این روز را به همه ارتشیان تبریک عرض می‌کنم و ارتش در راه امنیت جمهوری اسلامی تلاش زیادی کرده و شهدایی همچون صیاد شیرازی را تقدیم نظام کرده است.

آیت الله سعیدی مناسبت دوم ۲۹ فروردین که مصادف با ۸ شوال است را سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع به دست وهابیون دانست و گفت: در کمتر کشوری آثار مربوط به دوران نخستین اسلام وجود داشته؛ زیرا سرزمین مکه زادگاه اصلی اسلام است و آثار پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین وجود داشته؛ ولی متأسفانه متعصبان وهابی بیشتر این آثار را به بهانه‌های واهی از بین برده‌اند و نمونه بارز آن قبرستان بقیع است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب گویایی از تاریخ اسلام به شمار می‌آید.

وی در بخش تحلیلی خطبه این هفته نماز جمعه پیرامون مسأله حجاب و عفاف ابراز داشت: هر سال دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب یک دیدار خاص با موضوعات مهم است؛ مقام معظم رهبری امسال در دیدارشان به چند موضع مهم پرداختند که یکی از این موضوعات مسأله حجاب بود که با نگاه جامع به این موضوع پرداختند.

دستگاه‌های کشور در زمینه عفاف و حجاب مسئولیت دارند

امام جمعه قم ادامه داد: رهبر انقلاب در سال قبل هم آن جمله تاریخی را فرمودند که کشف حجاب حرام شرعی و حرام سیاسی است و امسال هم فرمودند بنده معتقدم در دولت، قوه قضائیه و بخش‌ها مختلف نظام در این زمینه مسئولیت وجود دارد و باید به مسئولیت قانونی و شرعی خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه با وجود این همه هشدارها و مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره حجاب باز هم در میدان عمل و اجرا سهل‌انگاری وجود دارد و از اقدامات سطحی، گزینشی و کم‌اثر استفاده می‌شود، گفت: این در حالی است که در جنگ همه‌جانبه علیه حجاب و عفاف از دستگاه‌های کشور انتظار می‌رود با ورود هوشمندانه، مدبرانه و در صورت نیاز قاطعانه با این توطئه شوم دشمن برخورد کنند.

آیت الله سعیدی گفت: از ائمه جمعه، سخنرانان، ستادهای امر به معروف و نهی از منکر، امامان جماعت مساجد، اصحاب رسانه، خانواده‌ها و آموزش و پرورش انتظار می‌رود برای تبیین این واجب شرعی و سیاسی تلاش همه جانبه و هماهنگی داشته باشند و مردم را از این توطئه شوم دشمن آگاه کنند.

ردم بمباران فرهنگی دشمن علیه ارزش‌های دینی و فرهنگی خود را تحمل نخواهند کرد

وی تصریح کرد: دشمن در حال بمباران فرهنگی ایران است و مردم ایران همانطور که تجاوز به خاک کشور را تحمل نکردند بمباران فرهنگی دشمن علیه ارزش‌های دینی و فرهنگی خود را نیز تحمل نخواهند کرد.

امام جمعه قم یادآور شد: امروز بحث حجاب خط مقدم جبهه فرهنگی محسوب می‌شود؛ یعنی دشمن با کمک مزدوران داخلی و رسانه‌ای خود به دنبال براندازی فرهنگ انقلاب است که از حجاب شروع کردند و طبیعی است که اگر منفعلانه برخورد کنیم در اندیشه براندازی انقلاب اسلامی هستند؛ بنابراین همه ما برای مقابله با دشمن مسئولیت داریم و اگر متحد و منسجم رویه‌ای هماهنگ را داشته باشیم مطمئن باشید که دشمنان شما آرزوی بی بند و باری جامعه اسلامی را به گور خواهند برد.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی از آغاز اجرای طرح حجاب و عفاف از روز شنبه ۲۵ فروردین خبر داده است، گفت: ضمن تقدیر و تشکر از این نیروهای جان بر کف عرض می‌کنم این طرح به شرطی موفق خواهد شد که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و نیروی انتظامی را تنها نگذارند؛ اولین نهادی که باید پای کار بیاید خانواده‌ها هستند، همانطور که مسئولان و قوه قضائیه نیز باید پای کار باشند و اول از خود شروع کنند و اصناف و بازاریان هم به وظیفه خود عمل کنند.

آیت الله سعیدی در ادامه به تلفات انسانی و خسارت‌های مالی جاده‌ای در آغاز سال جدید اشاره کرد و گفت: در هر سال در مناسبت‌هایی مردم ما این خسارت‌ها و کشت‌ها را متحمل می‌شوند و آثار تخریبی روحی و روانی و اقتصادی آن بر کشور تحمیل می‌شود؛ این همه کشته و مجروح در این مسافرت‌ها خسارت بزرگی برای جامعه و کشور است و شبهه شرعی دارد که انسان جانش را در اختیار راننده‌ای بگذارد که رعایت قوانین و مسائل امنیتی را نمی‌کند.

وی با انتقاد از اینکه چرا رانندگان به توصیه‌های پلیس توجه نمی‌کنند و سرنشینان جانشان را به دست رانندگان بی ملاحظه می‌دهند، افزود: ما از کمبود جمعیت سخن می‌گوئیم از آن طرف عده‌ای از مردم به خصوص جوانان که سرمایه کشورند در حوادث رانندگی جانشان را از دست می‌دهند؛ بنابراین هم رانندگان و هم خودروسازان باید مراعات کنند تا کشور هر سال در آغاز سال جدید شاهد این همه تلفات و خسارت‌ها نباشد.

  • منبع خبر : دورشهر قم