مدیرکل کتابخانههای عمومی قم از عضویت ۱۰ هزار شهروند در کتابخانه مرکزی قم در فاصله ۱۰ ماه پس از افتتاح این کتابخانه خبر داد.

به گزارش دورشهر قم ر، مهدی توکلیان گفت: پروژه کتابخانه مرکزی قم سال ۱۳۹۱ از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری آغاز و ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ همزمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور و میلاد با سعادت دوازدهمین امام شیعیان، به عنوان دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل و معاونان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران استانی و کشوری در کنار فعالان فرهنگی و کتابداران استان قم تأسیس شد.

وی افزود: این کتابخانه در راستای تغییر رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال‌های اخیر و تعریف کتابخانه عمومی به عنوان پایگاه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، دارای بخش‌ها و خدمات ویژه ای نظیر تالار علم و خلاقیت، ساختکده، کلاس‌های آموزشی، بخش ناشنوایان است و به عنوان نسل جدید کتابخانه‌های عمومی با بیش از ۴۰ خدمت فرهنگی و اجتماعی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تجهیز و افتتاح شده است.

۷۱ درصد از اعضای کتابخانه مرکزی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم تصریح کرد: با استقبال بی نظیر مردم فرهنگ دوست استان قم از خدمات و فعالیت‌های کتابخانه مرکزی قم، این کتابخانه در حال حاضر ۱۰ هزار عضو دارد که ۱۵ درصد آن کودک، ۵۶ درصد نوجوان و ۲۹ درصد جوان و بزرگسال هستند.

امانت بیش از ۶۴ هزار کتاب در ده ماه

وی ادامه داد: همچنین ۵۵ درصد از اعضای کتابخانه مرکزی قم را بانوان و ۴۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند که در این مدت بیش از ۶۴ هزار کتاب را از بیش از ۴۳ هزار منبع این کتابخانه امانت گرفته‌اند.

توکلیان در پایان خاطرنشان کرد: عضویت در کتابخانه های عمومی و کتابخانه مرکزی قم هیچ قید و شرطی ندارد و همه مردم شریف استان می‌توانند فارغ از سن، جنسیت، مقطع تحصیلی و… با همراه داشتن کارت شناسایی در این کتابخانه عضو شده و با این کارت عضویت، به شبکه سراسری کتابخانه های عمومی کشور اضافه شوند.

گفتنی است، پروژه کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است. مخزن این کتابخانه به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است.