دفتر مراجع عظام تقلید میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان را در سال ۱۴۰۳ را اعلام کردند.

به گزارش دورشهر قم، امسال هم میزان زکات فطریه هر نفر طبق نظر مراجع عظام تقلید حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی بر مبنای قوت غالب گندم و برنج اعلام شده که به شرح زیر است.

آیت الله العظمی خامنه ای

قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شد.

بر اساس این گزارش، قیمت گندم برای هر نفر ۶۵ هزار تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد.

کفاره یک روز روزه عمد ۹۶۰ هزار تومان و کفاره یک روز روزه عذر ۱۶ تومان است.

آیت‌الله العظمی سیستانی

دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۷۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد ۱۸۰ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

آیت الله العظمی وحیدخراسانی

بر اساس اعلام دفتر این مرجع تقلید، میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴۵ برای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام‌های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر آیت الله وحید خراسانی، زکات فطره به حساب گندم را برای هر نفر به مبلغ ۷۰ هزار تومان اعلام کرده است.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۵ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۱۸۰ هزار تومان است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹۶۰ هزار تومان است.

آیت الله العظمی سبحانی

دفتر آیت الله العظمی سبحانی اعلام کرد، میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام‌های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند، پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر این مرجع تقلید زکات فطره بر اساس قیمت میانگین کشوری را برای هر نفر به مبلغ ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده است.