مدیرکل هواشناسی قم با اشاره به بارش ۸۵ میلی متری بارش در فصل آبی امسال، گفت: در فصل زراعی جاری پس از سال‌ها میانگین بارش در این استان سبز شد و از میانگین نرمال بالاتر رفته‌است.

به گزارش دورشهر قم، مهران حیدری بنی افزود: با این وجود همچنان در بخش‌های مختلف استان از جمله خلجستان با کمبود بارش روبه رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین میانگین بارش در استان قم طی سال آبی امسال در مقایسه با میانگین بلندمدت نیم میلیمتر افزایش داشته‌است.

وی با تاکید بر افزایش ۲۵ درصدی بارش‌های قم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، گفت: خشکسالی و کمبود آب، با وضعیت بارشی امسال قابل مدیریت و جبران نیست و با تغییرات اقلیمی ایجاد شده آثار خشکسالی کشاورزی و زیست محیطی کاملا نمایان است.

حیدری بنی با بیان اینکه وضعیت آب سرشاخه‌ها دز هنوز رضایت بخش نیست، عنوان کرد: در صورتی که تا پایان فصل زراعی امسال ۶۵ میلی متر باران در قم ببارد می‌توانیم اظهار امیدواری کنیم تا فصل آبی جاری بصورت نرمال در قم به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد از پهنه‌های استان قم با خشکسالی شدید روبه رو هستند، ادامه داد: طی زمستان امسال در دو شهرستان کهک، جعفرآباد و شهر قم شاهد بارش‌های امیدوارکننده ای بودیم و میزان بارش های ثبت شده در این مناطق بیش از ۵۰ میلیمتر گزارش شده‌است.

در استان قم ۱۳ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.qommeteo.ir مراجعه کنند.