مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بحث ورزش در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: جوانان و بانوان بسیار مهم هستند و بانوان قم اگرچه باید پیشگامان عفاف و حجاب در کشور باشند، باید بسترهای مناسب برای نشاط بانوان نیز فراهم شود.

به گزارش دورشهر قم، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در آئین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۵۷ پروژه بزرگ شهرداری قم با اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد ریال که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، گفت: باید قدردان افرادی باشیم که در راستای خدمت‌رسانی به مردم کوشا هستند.

مدیرحوزه‌های علمیه جایگاه و ظرفیت تاریخی شهر قم را مدنظر نظر قرارداد و افزود: اگرچه قم نام کوتاهی دارد ولی تاریخ پرشکوه و بلندی پشت آن قرار دارد.

وی با بیان اینکه مردم این سرزمین در تمام قرون و اعصار پیشگام حرکت‌های بزرگ در سطح ایران و جهان بوده‌اند، عنوان کرد: جوان ما، زن و مرد ما و تمام شهروندان قم باید هویت قمی خود را حس و باور کرده و با تکیه بر آن، آن را شکوفا کنند.

اعرافی افزود: هویت قمی گرچه ذیل هویت ایرانی و ذیل هویت اسلامی است ولی همواره از معارف اهل بیت(ع) استقبال کرده و به شکل کانون گسترش علم و فرهنگ تبدیل شده است.

وی این موضوع را نشان دهنده استعداد ناب معنوی، فرهنگی و علمی مردمان این سرزمین دانست و خاطرنشان کرد: در یکصد سال اخیر قم به عنوان بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان اسلامی نظریه‌های کلانی مانند انقلاب اسلامی در این شهر تولید شد.

* قم کانون آغاز کننده فکر انقلاب اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه قم تولید کننده نقشه بزرگ فکری و معرفتی برای ایران و جهان شد، افزود: با رهبری امام(ره) و پیشگامی قم این نظریه به میدان عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه قم کانون آغاز کننده فکر انقلاب اسلامی بود، یادآور شد: جوانان، طلاب، اصناف و بازاریان قم پیشگام این حرکت بودند و در ایام دهه مبارک فجر یاد تمام این افراد را گرامی می‌داریم.

اعرافی با بیان اینکه امروز در شهری حضور داریم که بر این تاریخ غنی و پربار تکیه زده است، اظهار کرد: این سرمایه بزرگ اختصاص به حوزه قم ندارد بلکه فرهنگ قم و مردم هوشیار و بصیر قم بودند که این حوزه در فکر، فرهنگ و پشتیبانی آن‌ها شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید به این مردم و شهر افتخار کنیم، مطرح کرد: کار در قم کاری متفاوت است و ارزش خدمت در قم ارزش متفاوتی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه قم نقش کانونی در انقلاب اسلامی دارد، عنوان کرد: شهر قم امروز نیز یک کانون فعال و اثرگذار در سراسر ایران و جهان است.

وی با اشاره به اینکه از سراسر ایران و جهان نخبگانی در قم حضور دارند، خاطرنشان کرد: به همین منظور باید از تمام افرادی که به فرهنگ، منطق و گفتمان قم خدمت می‌کنند، تقدیر کرد.

اعرافی با بیان اینکه باید ادوار پیشین را قدر دانسته و تحلیل کنیم، یادآور شد: در قم باید نگاه کلان، راهبردی و برنامه مبتنی بر تحلیل درست حاکم باشد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ محوری در تمام محورها نکته مهمی است، بیان کرد: فرهنگ در تمام ابعاد باید مورد توجه قرار بگیرد و اگرچه اقدامات خوبی انجام شده است ولی باید تقویت شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بحث ورزش نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: جوانان و بانوان بسیار مهم هستند و بانوان قم اگرچه باید پیشگامان عفاف و حجاب در کشور باشند، باید بسترهای مناسب برای نشاط بانوان نیز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه محوریت حرم مطهر(س) و مدرسه فیضیه باید حفظ شود، اظهار کرد: پیشرفت و عدالت که مجموعه مدیریت شهری به آن توجه داشته از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اعرافی با بیان اینکه فضای سبز شهر قم تحول پیدا کرده است، مطرح کرد: سلامت اداری در فرآیندهای اداری و گردش‌های کاری وظیفه تمام مدیران است که باید به طور ویژه از آن حفاظت کنند.

وی با اشاره به اینکه باید آینده نگری داشته باشیم، عنوان کرد: برای آینده باید ضمن برنامه‌ریزی مناسب، نیروهای توانمند نیز تربیت شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نیازمند آسیب‌شناسی، نقد و اصلاح هستیم، خاطرنشان کرد: باید دریچه ذهن ما برای شنیدن، گفت‌وگو با شهروندان و نخبگان و آسییب‌ها باز باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام موفقیت‌ها با مشارکت مردم محقق خواهد شد، یادآور شد: اگر با مردم همراه شده و کار را به خود آن‌ها بسپاریم قطعا موفقیت بیش‌تری خواهیم داشت.