مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به شرکت ۴۴۰ هزار نفر در قم در پویش ملی سلامت غربالگری گفت:۱۰۲ هزار نفر پیش فشار خون داشتند.

محمد نیک پور در گفت‌وگو با دورشهر قم، در خصوص اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون بالا در استان قم گفت: در این طرح از افراد ۱۸ سال به بالا غربالگری دیابت و فشار خون صورت می‌گیرد و این دو بیماری مهم در آنان بررسی می‌شود و ممکن است افراد از داشتن این بیماری بی اطلاع باشند.

وی ادامه داد: پس از شناسایی این بیماری، روند درمان بیماران با تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشت استان دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: ۵۸ درصد بار بیماری کشور به بیماری‌های غیر واگیردار باز می‌گردد و با توجه به اینکه افراد نسبت به این بیماری‌ها ناآگاه هستند به دلیل آنکه تشخیص به موقعی صورت نمی‌گیرد، عوارض خطرناکی را برای آنان به دنبال دارد که سکته‌های قلبی و مغزی و آسیب به ارگان‌های حیاتی مثل کلیه‌ها و … از جمله تبعات آن است.

عوارض بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا در قم از میانگین کشوری بالاتر است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم اضافه کرد: برای همین است که شناسایی به موقع و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بهترین راه برای جلوگیری از عوارض مهم حاصل از بیماری است.

وی بیان داشت: عوارض بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا در قم پررنگ‌تر و از میانگین کشوری بالاتر است بطوی که بالغ بر ۱۴ درصد از افراد بالای ۲۵ سال کشور درگیر دیابت و حدود ۳۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال درگیر فشار خون بالا می‌باشند.

وی بیان کرد: در این پویش تا به حال تعدادی از افراد (بالغ بر ۳۲۰۰۰ نفر) پیش دیابت تشخیص داده شده‌اند و بالغ بر ۴۱۰۰ نفر مشکوک به دیابت بوده‌اند و بالغ بر ۶۷۰۰ نفر مشکوک به فشار خون بالا و بیش از ۱۰۲۰۰۰ نفر پیش فشار خون تشخیص داده شده‌اند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم همچنین بیان کرد: با مراقبت‌های آتی از سوی مراکز بهداشتی خطاهای احتمالی پویش در شناسایی بیماری افراد نیز اصلاح می‌شود و این برنامه به صورت یک برنامه دائمی در طول ایام سال دنبال می‌شود.

۶۰ درصد افراد فشارخونی از بیماری خود آگاهی نداشتند

وی گفت: در تحقیقات STEPs سال ۱۴۰۰ که در استان قم هم زمان با کشور انجام شد حدود ۶۰ درصد افراد فشارخونی ازبیماری خود آگاهی نداشتند و این آمار در مورد بیماران دیابتی به حدود ۳۰ درصد افراد دیابتی می‌رسد که این میزان درصد قابل توجهی است.

وی با اشاره به عوامل دیابت و فشار خون بالا گفت: علل عمده این دو بیماری به خاطر تغییر سبک زندگی، ژنتیک، استفاده از دخانیات، عدم تحرک، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب (برنامه ورزشی)، چاقی و اضافه وزن و… است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم عنوان کرد: سن ابتلاء به دیابت در حال کاهش است و در دنیا یک میلیون کودک به این بیماری مبتلا شده‌اند که عامل ژنتیک و تغذیه‌ای مؤثر است.

وی همچنین ابراز کرد: برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز داریم و بر اساس میزان خطر بیماری در فرد، دسته بندی صورت می‌پذیرد و سپس براساس وضعیت بیمار جهت درمان یا مراقبت‌های بعدی به پایگاه‌ها و مراکز بهداشت متصل می‌شوند تا با مداخلات لازم، خطرات آینده و ابتلاء به بیماری قلبی و عروقی در آنان کاهش یابد.

وی افزود: لازم است در خصوص افزایش آگاهی آحاد جامعه در خصوص عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به صورت جدی وارد شد چون بسیاری از این مشکلات ناشی از بی اطلاعی مردم می‌باشد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم تصریح کرد: در کنترل و درمان بیماری‌های مختلف محدودیت استفاده از مواد غذایی در نظر گرفته می‌شود و محرومیت غذایی ملاک عمل نیست.

۴ هزار نفر مشکوک به دیابت داشتیم

وی با بیان اینکه بالغ بر ۸۴۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در طرح غربالگری بیماری دیابت و پرفشاری خون جامعه هدف در قم هستند افزود: تاکنون ۴۴۰ هزار نفر در استان قم در پویش ملی سلامت غربالگری شده‌اند.

وی ادامه داد: تا به امروز ۳۲ هزار و ۶۴۰ نفر پیش دیابتی شناسایی شدند و ۴ هزار و ۱۱ نفر نیز مشکوک به دیابت داشتیم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم اضافه کرد: ۱۰۲ هزار نفر نیز در قم پیش فشار خون داشتند و ۹۶ نفر دارای فشار خون بالا بودند که مراحل درمان آنان آغاز شده است.

  • منبع خبر : دورشهر قم