به مناسبت سالروز قیام تاریخ‌ساز مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ هزاران نفر از مردم این استان به دیدار مقام معظم رهبری رفتند که حواشی این دیدار را می‌خوانید.

مهدی بخشی سورکی- دورشهر قم، شاید ۴۶ سال قبل آن کسی که ایده نوشتن مقاله توهین آمیز به ساحت امام راحل را در روزنامه اطلاعات داد، اگر می‌دانست که خشم و انزجار برخاسته از این مقاله سخیف، مقدمه ساز فروپاشی نظام دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی خواهد شد، هرگز دست به چنین اقدامی نمی‌زد.

۱۹ دی سال ۵۶ مردم با بصیرت قم، این جسارت به محضر مرجعیت را تاب نیاوردند و هزاران نفر در اوج خفقان رژیم طاغوت، سینه خود را سپر آماج تیرهای دژخیمان قرار دادند و همین قیام خونین آنان مقدمه پیروزی نهایی انقلاب اسلامی شد.

هر ساله مردم انقلابی و ولایتمدار شهر مقدس قم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره سالروز این قیام تحول آفرین؛ در ۱۹ دی ماه به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند تا پای سخنان مولا و مقتدایشان بنشینند.

دیدار ۱۹ دی مردم قم با رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر هر بار در شرایط ویژه ای در ماه پر حادثه دی برگزار شده است و امسال نیز این دیدار، چند روز پس از حادثه تروریستی در گلزار شهدای شهر کرمان که منجر به شهادت ده‌ها تن از هموطنان دلباخته سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شد، انجام شد.

بسیاری از مردم قم به خصوص جوانان در سالهای اخیر از مجموعه مسؤولان استان انتظار داشتند تا بتوانند سهمیه‌ای برای دیدار با رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام ۱۹ دی داشته باشند که به همین دلیل از سال گذشته روند انتخاب افراد برای حضور در این دیدار تاریخی تغییر یافت و بر این اساس همه علاقه‌مندان می‌توانستند طی سه روز در مساجد سطح شهر قم، ثبت نام اولیه انجام دهند و در پایان ثبت نام از میان این افراد بر اساس تعداد سهمیه‌ای که از سوی دفتر حضرت آقا در نظر گرفته شده، قرعه کشی به عمل آمده و آنان به عنوان منتخبانی از مردم قم به دیدار رهبر معظم انقلاب مشرف شدند.

مرور قیام تاریخی قمی ها تا اندوه دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی

حضور دو هزار نفر از قمی‌ها در دیدار با رهبر انقلاب

سال گذشته به دلایل محدودیت‌هایی بهداشتی که وجود داشت، تنها ۷۰۰ نفر توانستند در دیدار با رهبر انقلاب حاضر شوند اما امسال با بهبود یافتن شرایط، بیش از ۲ هزار نفر از اهالی قم این شهر به تعبیر رهبر انقلاب قیام و اقامه، توفیق زیارت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را پیدا کردند.

اتوبوس‌ها برای انتقال مردم قم به حسینیه امام خمینی (ره) در تهران، از ساعات ابتدایی صبح روز سه شنبه در نقاط مختلف شهر به خصوص در منطقه رودخانه مستقر شده بودند و برخی‌ها هم با خودروهای شخصی خود راهی پایتخت شدند تا زودتر از دیگران بتوانند وارد حسینیه شوند و زاویه بهتری برای دیدن حضرت آقا پیدا کنند.

اذان صبح تهران ۵ و ۴۵ دقیقه صبح بود و همین حوالی به خیابان جمهوری رسیدیم و خودروی خود را در یکی از کوچه‌های فرعی این خیابان پارک کردیم و نماز صبح را در مسجدی در جوار خیابان جمهوری خواندیم؛ وارد مسجد که می‌شویم تعداد زیادی از قمی‌ها را هم می‌بینیم که در صف نماز جماعت صبح حاضر شده اند.

بعد از نماز صبح خود را به ابتدای خیابان فلسطین، جایی که انتهایش به حسینیه امام خمینی (ره) ختم می‌شود می‌رسانیم که درختان تنومندش و آب جاری به زیر پایش خاطره انگیز است برای آنان که توفیق حضور مکرر در دیدار با حضرت آقا دارند.

ساعت ۶ و نیم صبح بود که به ورودی حسینیه امام خمینی (ره) رسیدیم، حدود ۲۰۰ نفر زودتر از ما رسیده و پشت در منتظر بودند تا اجازه ورود داده شود.

ساعت ۷ صبح، درهای ورودی باز شد و پس از عبور از یک دالان به اولین گیت بازرسی بدنی رسیدیم. پس از ورود به حیاط بیت، در سمت چپ شماری از سربازان که در کفشداری مشغول خدمت بودند، کفش‌ها را تحویل می‌گرفتند و به مهمانان خوش آمد می‌گفتند.

در ورودی حسینیه با کیک یزدی و چای از ما پذیرایی شد و بعد از آن وارد مرحله دوم بازرسی شدیم، کارت ورودمان که بر روی آن علاوه بر اسم، عکس هر فرد نیز چاپ شده بود را تحویل دادیم و پس از عبور از دستگاه مخصوص بازرسی، مجوز ورود به حسینیه را دریافت کردیم.

وارد حسینیه می‌شویم؛ تقریباً خالی از جمعیت بود و عده‌ای از خادمان مشغول مرتب کردن زیلوهای معروف و آبی رنگ حسینیه بودند.

مرور قیام تاریخی قمی ها تا اندوه دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی

و ایام الله را به آنان یادآوری کن

در پشت جایگاه سخنرانی حضرت آقا، آیه پنجم سوره مبارکه ابراهیم به همراه ترجمه اش نقش بسته بود که می‌فرماید: «وَذَکِّرْهُم بِأَیَّامِ اللَّه» «و ایام الله را به آنان یادآوری کن».

خاطرم هست در سالهای گذشته رهبر معظم انقلاب، محور سخنرانی روز ۱۹ دی را همین آیه انتخاب کرده بودند و بر زنده نگه داشتن ایام الله که این مناسبت در تاریخ ایران اسلامی به دلیل آنکه این حرکت مبدا تحولات جدیدی در دنیای معاصر شده، تاکید داشتند.

ساعت به کندی جلو می‌رفت و حوالی ۸ صبح بود که رفته رفته جمعیت نیمی از حسینیه را پر کرده بود.

به قول معروف تا این زمان یخ جمعیت آب نشده و سکوت بر فضای حسینیه حاکم بود و جمعیت مشتاق نگاهشان به پرده‌های سرمه‌ای رنگ جایگاه دوخته شده بود و اتفاقات را رصد می‌کردند.

رفته رفته عکاسان خانم و آقا از دو رسانه پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم و پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای وارد حسینیه شدند و خود را برای ثبت لحظات این دیدار به یادماندنی آماده می‌کردند و هر کدام تلاش داشتند تا سوژه‌هایی را از بین جمعیت شکار کنند.

کم کم شعارهایی از نقاط مختلف حسینیه به گوش می‌رسید، برخی‌ها صلوات می‌گرفتند از جمعیت و برخی دیگر شعرهای حماسی می‌خواندند.

جوانی هم القاب مولای متقیان امیرالمومنین علی علیه السلام را با صدای بلند تکرار می‌کرد و این صفات زیبای اولین امام شیعیان، جمعیت را به وجد آورد؛ القابی که بیان آن ۱۰ دقیقه‌ای به طول انجامید و پس از پایانش چند نفر از روحانیون حاضر به سمت آن جوان رفتند و صورتش را بوسیدند و یکی از طلبه‌ها هم انگشترش را از دستش بیرون آورد و به آن جوان هدیه داد.

تعدادی از نوجوانان نیز از بین جمعیت بلند شدند و سرودی را جمع خوانی کردند.

شخصیت‌های حوزوی و مسؤولان استانی هم کم کم از در جلو وارد جایگاه می‌شدند.

دختر شیرین زبانی هم کنار ما نشسته بود و وقتی یوسف سلامی خبرنگار صداوسیما را دید با صدای بلند فریاد زد آقای سلامی سلام! او هم پاسخش را داد و به سمت دخترک که اتفاقاً کاپشن صورتی پوشیده بود آمد و ب. او مصاحبه کرد.

مرور قیام تاریخی قمی ها تا اندوه دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی

زنده شدن قصه اندوه بار دختر «کاپشن صورتی و گوشواره قلبی»

جلوی جایگاه و در کنار صندلی حضرت آقا نیز، تابلویی از جدیدترین اثر «حسن روح الامین» نقاش معروف ایرانی با تصویرگری از دختر «کاپشن صورتی و گوشواره قلبی» که در حادثه تروریستی کرمان به شهادت رسیده بود و در فضای مجازی و حقیقی دل میلیون‌ها ایرانی را به درد آورده بود قرار داشت و سلامی هم از هلما همین سوال را پرسید که آیا ریحانه را می‌شناسد و دخترک هم پاسخ داد که بله و به یاد او کاپشن صورتی پوشیدم.

«حسن روح الامین» در خصوص این اثر گفته است این تصویری از دختر معصومی است که در فاجعه کرمان به شهادت رسید و کمترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که یک انعکاس هنری از این شهادت و مظلومیت داشته باشیم.

در انتهای حسینیه نیز این جمله از امام راحل در وصف مردم قم به چشم می‌خورد که فرمود، «نام بزرگ قم در بین ملت ایران به رشد سیاسی و فعالیت و جانفشانی در تاریخ ثبت شد.»

در بالکن حسینیه نیز تصاویر بازسازی شده ۷ شهید قیام خونین ۱۹ دی مردم قم نقش بسته بود هر چند که به گفته شاهدان عینی تعداد شهدای این واقعه بیش از اینها بوده و در آن روزگار به دلیل خفقانی که حکومت ایجاد کرده بود؛ بسیاری از خانواده‌ها، شهدای خود را مخفیانه تدفین کردند تا ساواک و شهربانی از این موضوع باخبر نشوند که البته این موضوع در سخنان حضرت آقا نیز بدان اشاره شده بود که فرمودند آمار دقیقی از شهدای حوادثی همانند قیام ۱۵ خرداد وجود ندارد و باید در این زمینه کار کرد.

شهر قم و خاک محترمش…

ساعت بزرگ تعبیه شده در حسینیه امام خمینی (ره) که آرم الله را در دل خود داشت؛ ۹ و ۴۰ دقیقه را که نشان می‌داد که دیگر همه ظرفیت حسینیه مملو از جمعیت شده بود وجایی برای نشستن وجود نداشت و در این حین «حسن شالبافان» از مداحان اهل بیت علیهم السلام قم، پشت تریبون رفت و شعری که قرار بود پس از ورود حضرت آقا همخوانی کنند را چند بار با جمع حاضر تمرین کرد.

این سرود ۴ بند داشت و در بخشی از آن خواندیم که، «شهر قم و خاک محترمش / دختر موسی و آن حرمش / عطر خدا دارد تا به ابد / باجک و فیضیه و آرمش….»

دیگر جمعیت مشتاق تاب تحمل انتظار برای دیدن مقتدایشان را نداشت و شعار «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم» در حسینیه طنین انداز شده بود.

تردد محافظان در جلوی جایگاه که بیشتر شد؛ نوید پایان چشم انتظاری ها بود و ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه بود که چشمان اشک آلود قمی‌ها با کنار رفتن پرده جلوی جایگاه، تصویر حضرت آقا را قاب گرفت و آن زمان بود که جمعیت دیگر سر از پا نمی‌شناخت و با شعار «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» به استقبال رهبری رفتند.

پس از چند دقیقه ابراز احساسات، قاری پشت تریبون رفت و کلام وحی آغازگر این دیدار عاشقانه شد و پس از آن هم سرودی که از قبل تمرین شده بود جمع خوانی شد و حضرت آقا کاغذی که اشعار سرود بر روی آن نوشته شده بود را در دست گرفت و با دقت سطر به سطر آن را نظاره می‌کرد.

مرور قیام تاریخی قمی ها تا اندوه دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی

حضور معجزه آسای مردم در میدان محور سخنان رهبر انقلاب

حالا دیگر نوبت به ایراد سخن حضرت آقا رسیده بود و ایشان اینگونه کلام خود را آغاز کردند «خیلی خوش آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز، مردم عزیز قم، یادگاران حماسه‌آفرینی‌های این شهر قیام، شهر معرفت، شهر جهاد. خدای متعال را شاکریم که فرصت داد، عمر داد، یک بار دیگر روز نوزدهم دی و دیدار مردم عزیز قم را توانستیم مشاهده کنیم و درباره‌ی حادثه‌ی بزرگ نوزدهم دی، چند کلمه‌ای عرایضی عرض کنیم.»

محور سخنان حضرت آقا در جمع قمی‌ها حضور معجزه آسای مردم در میدان بود و تاکید کردند که توده مردم همه کاره هستند و از این قدرت حضور مردم در برهه‌های مختلف از جمله قیام ۱۸ خرداد سال ۴۲ و قیام ۱۹ دی سال ۵۶ یاد کرده و از آنان که تریبون و مخاطبی در اختیار دارند خواستند که اهمیت حضور مردم در صحنه را ترویج کنند.

رهبر معظم انقلاب به حادثه تروریستی کرمان هم اشاره‌ای داشتند و فرمودند: «در این قضیه اندوه‌بار و فاجعه‌بار که در کرمان اتفاق افتاد و ملت را به معنای واقعی کلمه مصیبت‌زده کرد، ما اصرار نداریم این و آن را متهم کنیم، اما اصرار داریم که عوامل واقعی و پشت‌پرده این حادثه را پیدا کنیم و آنها را سرکوب کنیم. ان‌شاء‌الله مسؤولان محترم که جداً هم مشغول کارند و بنده از نزدیک اطلاع دارم که خوب کار کرده‌اند و خوب دارند کار می‌کنند بتوانند کسانی را که در این قضیه دخالت داشتند و پشت این قضیه بودند، به سزای اعمالشان برسانند.»

مقام معظم رهبری گذری به انتخابات پیش رو نیز زدند و بیان کردند «تلاش می‌کنند که مردم را از صحنه خارج کنند. اینکه شما می‌بینید درباره اینکه آیا در انتخابات شرکت بکنیم یا نکنیم، [بعضی میگویند] «نه، چه فایده دارد؟» این یک چیز ساده نیست؛ این همان سیاست راهبردی آمریکا است، این همان سیاست راهبردی دشمنان انقلاب است. نبودن مردم در صحنه سیاست، نبودن مردم در صحنه فرهنگ، نبودن مردم در صحنه‌های اقتصادی، نبودن مردم در صحنه‌های دینی، سیاست راهبردی دشمن است.»

حضرت آقا در بخش پایانی سخنان خود به حوادث غزه نیز اشاره‌ای داشتند و فرمودند، «در مساله غزه هم پیش‌بینی‌ها دارد به تدریج خودش را کاملاً نشان می‌دهد. از اول، پیش‌بینی روشن‌بینان دنیا، چه اینجا و چه جاهای دیگر، این بود که در این قضیه آنکه پیروز خواهد شد مقاومت فلسطین است، آنکه شکست خواهد خورد رژیم خبیث ملعون صهیونیست است.»

سخنان رهبر معظم انقلاب که به پایان رسید بار دیگر ابراز احساسات مردم را شاهد بودیم و ایشان هم مثل همیشه با بلند کردن دست خود به این عواطف برخاسته از عمق و جان قمی‌ها واکنش نشان می‌دادند.

چفیه حضرت آقا هم در این دیدار به «احمد حاجی زاده معاون سیاسی امنیتی استاندار قم» که از یادگاران دوران دفاع مقدس است، رسید و وقتی ایشان از رهبر انقلاب این درخواست را کردند محافظان با موافقت حضرت آقا چفیه را به ایشان دادند.

  • نویسنده : مهدی بخشی سورکی
  • منبع خبر : دورشهر قم