استاد حوزه علمیه قم گفت: پس از هجرت آیت الله العظمی حائری یزدی به قم آیت الله گلپایگانی نیز به دعوت ایشان به این شهر آمد و نقش به سزایی در تأسیس حوزه علمیه قم داشت.

به گزارش دورشهر قم، آیت الله سید جواد گلپایگانی بعد از ظهر سه شنبه در آستانه فرا رسیدن سی و یکمین سالگرد رحلت آیت الله العظمی «محمدرضا گلپایگانی» از مراجع فقید تقلید در جمع منتخبان هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم با اشاره به ابعاد شخصیتی این مرجع تقلید شیعیان گفت: در زمان مرجعیت مرحوم آیت الله گلپایگانی خدمات بسیاری به همت ایشان به جامعه ارائه شد که این خدمات اعم از ساخت بیمارستان، مساجد، مدارس، حوزه‌های علمیه و خانه‌های عالم در شهرستانها بود و ۸۰ خانه عالم در نقاط مختلف کشور برای امر تبلیغ روحانیون ساخته شده است.

وی ادامه داد: این مرجع تقلید به امر ساخت مدارس نیز اهتمام داشت و تعدادی از مدارس در شهرها و روستاهای کشور ساخته شد که مدرسه علمیه گلپایگان از جمله آنان است.

آیت الله گلپایگانی افزود: در آن زمان بسیاری از مساجد شهر گلپایگان، نیازمند تجدید بنا و یا بهسازی بودند که به دستور این مرجع تقلید این اقدام صورت گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه، ایشان در حوادث مختلف از جمله بلایای طبیعی همانند زلزله و سیل در کمک رسانی به هموطنان پیش قدم بودند بیان کرد: در زلزله رودبار و منجیل آیت الله گلپایگانی دستور دادند درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هایی که در مناطق زلزله زده تخریب شده بودند، مجدد احداث شوند.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس نیز آیت الله گلپایگانی خدمات شایانی در پشتیبانی از جنگ داشتند و بخشی از بیمارستان‌های مناطق جنگی در جنوب کشور که دچار آسیب شدند به دستور ایشان ترمیم و مجدد تجهیز شدند.

آیت الله گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام کودکی زندگی آیت الله محمد رضا گلپایگانی بیان کرد: والد این مرجع تقلید، اولاد پسر نداشتند و به امام رضا علیه السلام توسل و نذر می‌کنند تا از گلپایگان به سمت مشهد مقدس با پای پیاده حرکت کنند.

وی اضافه کرد: این توسل ایشان به نتیجه می‌رسد و خداوند دو فرزند پسر به نام‌های جواد و محمد رضا به ایشان عطا می‌کنند.

وی عنوان کرد: مرحوم گلپایگانی در سن ۲ سالگی مادر و در سن ۱۲ سالگی پدر خود از دست دادند و ایشان از همان دوران نوجوانی نسبت به رزق و روزی حلال اهتمام ویژه ای داشتند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: ایشان پس از آنکه متوجه می‌شوند، آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک حوزه علمیه برپا کرده به این شهر مهاجرت می‌کنند و مشغول تحصیل علوم اسلامی و دینی می‌شوند که در این مدت نیز به دلیل علاقه و اهتمامی که به درس داشتند، مورد توجه آیت الله حائری قرار می‌گیرند.

فرزند آیت الله گلپایگانی اضافه کرد: مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری به دعوت علمای قم به این شهر مهاجرت می‌کنند و سپس نامه‌ای به آیت الله گلپایگانی می‌نویسند و از ایشان هم درخواست می‌کنند که به قم بیایند که البته حوزه علمیه در آن زمان، همانند امروز مورد توجه همگان نبود و تعداد طلاب و روحانیون نیز اندک بوده است.

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای از آیت الله گلپایگانی ابراز کرد: مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری به آیت الله گلپایگانی می‌گویند با شرایط مالی و وجوهاتی که در اختیار داریم، نمی‌توان حوزه علمیه را اداره کرد که ایشان توسلی به حضرت حجت (عج) داشتند و در خواب دیدند که امام زمان (عج) فرمود به شیخ بگویید که نگران نباشد و پس از مدت کوتاهی مشکلات مالی برطرف شد.

اسناد حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در زمان پهلوی مورد انتقاد برخی‌ها قرار گرفته بود که چرا حرکتی در برابر جریان طاغوت انجام نمی‌دهند، که ایشان فرمود مبنای من همین روش است، چرا که اگر کار دیگری انجام شود در این صورت ریشه حوزه علمیه و روحانیت را خواهند کند و باید صبر کرد تا زمان آن فرا برسد.

فرزند آیت الله محمد رضا گلپایگانی بیان کرد: پس از هجرت آیت الله گلپایگانی از اراک به قم، ایشان نقش بسزایی در تأسیس حوزه علمیه قم داشت و سپس به تدریس درس خارج مشغول شدند و در ادامه به مقام مرجعیت رسیدند.

تعدادی از اعضای خانه مطبوعات استان قم نیز در این نشست در سخنانی بر ضرورت بیان سیره آیت الله العظمی گلپایگانی و تبیین خدمات صورت گرفته از سوی ایشان در بستر رسانه به منظور شناخت بیشتر جامعه به خصوص نسل جوان با این عالم بزرگ جهان تشییع تاکید کردند.

خاطر نشان می‌گردد، سی و یکمین سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی پنجشنبه هفته جاری پس از اقامه نماز مغرب و عشا با سخنرانی استاد حسین انصاریان در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

  • منبع خبر : دورشهر قم