خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: علامه مجلسی در کتاب «مراه العقول» در شرح حدیث پانزدهم می‌گوید: «ام احمد» مادر بعضی اولاد امام موسی کاظم (ع) بود و او داناترین، پرهیزگارترین و گرامی‌ترین زن‌های ایشان بوده که امام اسرار خود را به او می‌سپرد و اماناتش را نزد او ودیعه می‌نهاد. در کتاب اصول کافی در […]

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: علامه مجلسی در کتاب «مراه العقول» در شرح حدیث پانزدهم می‌گوید: «ام احمد» مادر بعضی اولاد امام موسی کاظم (ع) بود و او داناترین، پرهیزگارترین و گرامی‌ترین زن‌های ایشان بوده که امام اسرار خود را به او می‌سپرد و اماناتش را نزد او ودیعه می‌نهاد.

در کتاب اصول کافی در باب «امام در چه زمانی می‌داند امام است» آمده که امام موسی کاظم (ع) امانت سربه‌مهری به ام احمد سپرد و گفت بعد از مرگ من هر کس از فرزندان من در طلب این امانت آمد خلیفه و جانشین من است.

با او بیعت نما که جز خدا کسی خبر از این امانت ندارد بعد از کشته‌شدن امام موسی (ع)، علی بن موسی (ع) به نزد ام احمد آمد و امانت پدر را طلبید. ام احمد به گریه افتاد و دانست که امام موسی کاظم (ع) کشته شد پس امانت را بر حسب وصیت همسرش به وی داد و با او به عنوان امام هشتم شیعیان بیعت کرد.

احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) است. احمد بن موسی و محمد بن موسی (ع) از یک مادر که ام احمد خوانده می‌شد متولد گردیدند. وی برادر حمزه بن موسی و عبدالله بن موسی (ع) است.

محدث قمی در شرح حال آن حضرت از صاحب روضات الجنات نقل می‌کند که آن حضرت که سیدالسادات نامیده می‌شد و در این زمان مشهور به شاه‌چراغ است. کرامات آشکار از مرقد مطهرش ظاهر گشته است

محدث قمی در شرح حال آن حضرت از صاحب روضات الجنات نقل می‌کند که آن حضرت که سیدالسادات نامیده می‌شد و در این زمان مشهور به شاه‌چراغ است. کرامات آشکار از مرقد مطهرش ظاهر گشته است.

حاج شیخ عباس قمی در کتاب «شد الازار فی حط الاوزار عن زوار المزار» نوشته که معین‌الدین ابوالقاسم جنید بن محمود بن محمد شیرازی در سال ۷۹۱ هجری قمری نقل کرده است که؛ احمد بن موسی بن جعفر (ع) در ایّام مأمون، به شیراز سفر کرد و در آن ایّام بعد از شهادت امام رضا (ع)، او نیز در شیراز وفات یافت.

قمی در کتاب خود آورده است که برخی نیز گفته‌اند که به شهادت رسید و قبر شریف ایشان مخفی بود تا این‌که در زمان «امیر مسعود بن بدر» کشف شد و بقعه‌ای برای ایشان بنا نمود البته گویند که بدن شریف احمد ابن موسی (ع) در قبر تر و تازه مانده بود، و از آن جایی که در دست انگشتری داشته که نقش نگینش «العزّه الله احمد بن موسی» بوده است، او را شناختند.

وی ادامه داد: اتابک ابوبکر، بعد از امیر مسعود بنایی بلندتر از بنا اول تأسیس کرد و سپس «خاتون تاش» که زنی نیکوکار و اهل عبادت بوده در سال ۷۵۰ هجری قمری بقعه بسیار عالی درست کرد و در جنب این بقعه نیز مدرسه‌ای عالی بنا نهاد.

اینجا نگین درخشان فارس است

گفتنی است که مدرسه علمیه منصوریه همان مدرسه‌ای بوده که در سال ۷۵۰ هجری قمری بنا شده است.

حرم شاه‌چراغ (ع) یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شیراز و ایران است که سالانه میلیون‌ها نفر زائر از ایران و جهان برای زیارت این حرم روانه شهر شیراز می‌شوند. حرم احمد ابن موسی (ع) در طول تاریخ بارها و بارها دچار تغییر و توسعه شده و برخی از صاحب‌نظران معتقدند این حرم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که آن را از سایر بقاع متبرکه متمایز می‌کند.

با توجه به اینکه زمان دقیقی از سالروز ولادت حضرت شاهچراغ (ع) در تاریخ ذکر نشده از این رو با پیشنهادی از سوی شورای فرهنگ عمومی استان فارس به دستگاه‌های مربوطه در کشور پنجمین روز از دهه کرامت به عنوان سالروز گرامیداشت احمد ابن موسی (ع) نامگذاری شد.

کرامت، تعبّد، ولایت‌مداری، ویژگی‌های احمد ابن موسی (ع) است

یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص ویژگی‌های احمد ابن موسی (ع) گفت: مهم‌ترین ویژگی که حضرت شاه‌چراغ (ع) از پدرش آموخته بود را می‌توان مهم‌ترین ویژگی ایشان ذکر کرد که این ویژگی کرامت و شخصیت منحصر به فردی بود که ایشان داشتند.

حجت الاسلام و مسلمین حسن مرادی ادامه داد: علاوه بر شخصیت منحصر به فرد ایشان دارای بزرگواری و کرم بودند که موجب شده بود زمانی که ایشان به استان فارس سفر کرده‌اند مورد توجه آحاد مردم قرار گرفته و عالمان، رجال و محدثان بزرگوار از ایشان به نیکی یاد و احمد بن موسی را فردی موثق و کریمِ بزرگوار معرفی کرده‌اند.

مرادی تاکید کرد: شهید دستغیب در کتاب خویش ایشان را باب‌الحوائج خانواده امام موسی کاظم (ع) خطاب کرده زیرا هر فردی که به خانه ایشان مراجعه می‌کرد دست خالی بیرون نمی‌رفت.

وی افزود: کرامت، تعبّد، ولایت‌مداری و نیز هجرت به قصد امام رضا (ع) از دیگر ویژگی‌هایی است که در کتب تاریخی در خصوص شخصیت احمد ابن موسی (ع) ذکر شده لازم به ذکر است که ایشان خود را تحت ولایت امام رضا (ع) دانسته و در خطبه‌هایی مردم را برای بیعت با امام رضا (ع) دعوت می‌کرد.