استاد حوزه علمیه نجف گفت: در زیارت حضرت معصومه (س) به انبیای الهی و معصومین (ع) سلام می‌کنیم و این امر نشاندهنده آن است که آن حضرت بزرگ شاگرد مکتب پیامبران و ائمه طاهرین (ع) بوده‌اند.

پایگاه خبری دورشهر قم- حسین طالب علی: از نخستین روز ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری که دختری فاطمه نام در خانه موسی بن جعفر (ع) در شهر مدینه چشم به جهان گشود؛ قرن‌ها می‌گذرد و امروز شهر قم مامن و پناهگاه عاشقان آن دختری است که بهشت بر زیارت کننده اش واجب می‌شود و پیامبران و اولیای الهی زائر درگاه ملکوتی آن هستند.

قرن هاست که بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) همچون نگینی درخشان در کویر قم خودنمایی کرده و تشنگان محبت اهل بیت (ع) را سیراب می‌کند.

بانوی بزرگی که شخصیتی رفیع و والا مقام دارد و اجداد طاهرینش از مقام ایشان سخن گفتند.

آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی استاد حوزه علمیه نجف اشرف و بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زیارتنامه حضرت معصومه (س) می‌خوانیم «وَ أَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرفَتَکُمْ، إِنَّهُ وَلِیِّ قَدیرٌ»، در این زیارت از خدای متعال می‌خواهیم که معرفت این بانوی بزرگ و آباء ایشان را از ما نگیرد، پس ما بیشتر باید به شناسنامه آسمانی حضرت معصومه (س) بپردازیم و نقش معرفت ایشان را در راه ترقّی معنوی و اخلاقی و اجتماعی بررسی کنیم.

اساس سعادت و اصل خوشبختی معرفت الله است

وی عنوان داشت: اساس سعادت و اصل خوشبختی معرفت الله است و بعد معرفت معصومین (ع)، این معرفت‌ها به اندازه‌ای مهم است که ما مأموریم بعد از نماز، دعای «اللّهم عَرِّفنی نَفسَک …» را بخوانیم و از خداوند متعال طلب معرفت داشته باشیم.

آیت الله بحرالعلوم میردامادی افزود: معرفت خداوند و معصومین (ع) باید از طرف خداوند متعال به ما برسد و این معرفت آسمانی است و این شناخت از جنس شناخت شناسنامه‌ای نیست و در در حدیث منقول است که مردم در اثر تبلیغات مخالفین و مستکبرین، منکر حقایق از جمله منکر امام زمان (عج) می‌شوند، الّا کسانی که ایمان قوی داشته باشند و معرفتشان صحیح باشد.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف تصریح کرد: برای کسب معرفت صحیح اوّل باید دعا و توسّل داشته باشیم، ثانیاً خدای متعال و معصومین (ع) را از قرآن و روایات بشناسیم، در نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «فِیهِم کَرائِمُ القُرآن»، یعنی: آیات ستایشی و مدحی در شأن معصومین (ع) نازل شده است.

وی با بیان اینکه در زیارت حضرت معصومه (س) می‌خوانیم «یا فاطِمَهُ اِشْفَعی لِی فِی الْجَنَّهِ، فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّْهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن» ابراز داشت: عصمت درجاتی دارد، بالاترین درجه عصمت را چهارده معصوم (ع) دارا می‌باشند و درجه بعد از ایشان عزیزانی مثل حضرت زینب (س) و حضرت معصومه (س) از پاکان محسوب می‌شوند.

وی عنوان داشت: در زیارت حضرت معصومه (س) به آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر خدا و ائمه معصومین (ع) سلام می‌کنیم و این بدان معنا است که خط و روش این بزرگ که زیارتش می‌کنیم، خط و روش انبیا و ائمه طاهرین (ع) است، ایشان در اعتقاد به توحید و مبارزه در راه آن، میراث‌دار معصومین (ع) هستند، پس این سلام‌ها اضافه بر فواید دیگر، به ما شناسنامه اعتقادی و مبارزاتی حضرت معصومه (س) را نشان می‌دهد به ما درس می‌آموزد که این بانوی بزرگ شاگرد مکتب پیامبران و ائمه طاهرین (ع) بوده‌اند.

حضرت معصومه (س) فرزند فکری عاشورا و کربلا هستند

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: حضرت معصومه (س) فرزند فکری عاشورا و کربلا هستند و پدر و مادر و برادر عظیم‌الشان ایشان با ظالمین و منحرفین مبارزه کردند.

وی با اشاره به این فراز از زیارتنامه حضرت معصومه (س) که می‌خوانیم «أَتَقَرَّبُ إِلَی اللّهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَراَهِ مِنْ أَعْدائِکُمْ وَ التَّسْلیمِ إِلَی اللّه …» افزود: ما با حبّ اهل‌بیت و برائت از دشمنان آن‌ها می‌توانیم به خدای متعال نزدیک بشویم، بعضی گفته‌اند که مودّت اهل‌بیت (ع) طریقیّت دارد، یعنی فقط فایده آن این است که ما از راه آنان به دستورات خداوند متعال می‌رسیم و احکام الله را می‌آموزیم، ما عرض می‌کنیم این نظریه غلط است، مودّت اهل‌بیت (ع) هم طریقیّت دارد و هر موضوعیّت، یعنی جدای از این‌که آن بزرگواران معلّم طریق‌اند و باید بدین خاطر آن‌ها را دوست بداریم، اصلاً ایشان دوست‌داشتنی‌اند و مودّت‌شان لازم و واجب است، و نکته دیگر بیزاری از دشمنان آن‌هاست، چه دشمنان گذشته از سقیفه و بنی‌امیه و بنی‌عباس، و چه دشمنان امروزی مکتب‌شان.

می‌بایست حبّ و مودّت خود را نسبت به اهل‌بیت (ع) آشکار کنیم

آیت الله بحرالعلوم میردامادی با اشاره به اینکه می‌بایست حبّ و مودّت خود را نسبت به اهل‌بیت (ع) آشکار کنیم ابراز داشت: اوّلاً هر که معرفتش بیشتر، محبتش بیشتر است، پس ما باید در این کار مهم همّت به خرج بدهیم، ثانیاً مودّت و محبّت به این است که ما محبوب را از خود راضی کنیم و می‌دانیم محبوب ما، از ایمان راسخ و عمل صالح راضی می‌گردد.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف عنوان داشت: بهترین کار در دهه کرامت این است که کریم باشیم و در این وضعیت بد معیشتی، به مستمندان کمک کنیم. کار دیگر این است که زیارت کریمه و برادر عظیم‌الشّان حضرت معصومه (س)، حضرت امام رضا (ع) را مهم بدانیم. همچنین باید در جشن میلاد این دو بزرگوار، وظایف شیعه در زمان غیبت را بیان و از راه و روش اهل‌بیت (ع) تبلیغ کنیم.

امام شناسی بهترین درسی است که از حضرت معصومه (س) می‌آموزیم

وی تاکید کرد: امام شناسی و عمل به آن‌چه ولیّ خداوند متعال دستور داده است بهترین درسی است که از حضرت معصومه (س) می‌آموزیم و سفر حضرت معصومه (س) به سمت ایران و نهایتاً به قم، یک امر ساده و بدون برنامه نبوده است، حضرت سیدالشّهدا (ع) با علم به شهادت‌شان، حضرت زینب (س) و دیگر خاندان را با خود به کربلا بردند، چرا؟ این یک برنامه الهی بوده‌است، در مورد حضرت معصومه (س) هم یقیناً این‌چنین است، قدم به قدم با دستور امام و برای رضای الهی.

آیت الله بحرالعلوم میردامادی در توصیه به دختران ابراز داشت: از قرآن و عترت موعظه می‌گیرم، در این دوران پرخطر بیاییم با اخلاق حسنه برای دین و راه معصومین (ع) کار و با کرامت امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف ادامه داد: به مادران و خواهران عرض کنم راه حضرت معصومه (س) که سعادتمندی ابدی را به‌دنبال دارد، راه تقوی و حجاب و پاک‌دامنی است و شما هم برای رسیدن به سعادت حقیقی باید از این بانوی بزرگوار الگو گرفته و سیره آن حضرت را در زندگی خود پیاده کنید.