استاندار قم با اشاره به نظر کارشناسان مبنی بر اینکه منطقه سراجه در شرق قم یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار با بیش‌ترین تأثیر بر شهر قم است گفت: منابع طبیعی باید طی یک ماه آینده طرح جامعی برای کنترل گردوغبار در این منطقه را ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری دورشهر قم- سیدمحمدتقی شاهچراغی در جلسه کارگروه آلودگی هوای استان که در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد، پس از ارائه نظرات کارشناسان حوزه هواشناسی، محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به تشدید آلودگی هوا در طی چند سال گذشته گفت: باید در اولین قدم کانون‌های اصلی گرد و غبار در قم باید شناسایی و اولویت‌بندی شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات حل این مشکل را می‌توان در سطح ملی دریافت کرد، مطرح کرد: باید پس از شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های اصلی گرد و غبار در استان به دنبال کاشت در این مناطق باشیم.

استاندار قم با بیان اینکه مردم از نظر اجتماعی گردوغبار را نمی‌پذیرند، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز باید نظارت دقیق‌تری در حوزه معادن داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف ذاتی معادن، ایجاد فضای سبز است که باید در این حوزه با جدیت ورود داشته باشیم که معادن فعال در استان نسبت به انجام مسئولیت اجتماعی و تعهد قانونی مبنی بر ایجاد فضای سبز چه اقداماتی داشته‌اند.

شاهچراغی با اشاره به اینکه در این حوزه مسئولیت اصلی با اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم است، خاطرنشان کرد: کانون گردوغباری که بیش‌ترین تأثیر را در شهر قم دارد باید شناسایی و در اولویت قرار بگیرد و تمام ظرفیت‌ها برای کنترل این کانون پای کار بیاید.

وی با بیان اینکه باید طرح‌های دقیق با جزئیات در این راستا ارائه شود، تصریح کرد: مجموعه مدیریت استان برای حل این مشکل تمام قامت پای کار آمده و از تمام ظرفیت‌های ملی و استانی استفاده خواهد کرد.

استاندار قم با اشاره به نظر کارشناسان مبنی بر اینکه منطقه سراجه در شرق قم یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار با بیش‌ترین تأثیر بر شهر قم است گفت: منابع طبیعی باید طی یک ماه آینده طرح جامعی برای کنترل گردوغبار در این منطقه را ارائه کند.

وی افزود: برای حل مشکل گردوغبار در قم می‌توانیم از اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور به قم استفاده کرده و این ظرفیت را نیز پای کار بیاوریم.

شاهچراغی بر ضرورت توجه به پیشرفت در همه ابعاد زندگی مردم تاکید کرد و افزود: ما نباید صرفاً بدنبال توسعه صنعتی و یا فقط اشتغال زایی باشیم توجه محیط زیست و زندگی مردم و آسایش آنها نیز از موضوعاتی است که باید در اولویت‌های ما باشد.

وی با اشاره به مشارکت تشکلهای مردمی در بحث درختکاری و مقابله با بیابان زایی در قم گفت: یکی از بهترین فرصت‌های قم فعالیت گروه‌های مختلف مردمی است که می‌توان از ظرفیت آنها در بحث مقابله با بیابان زایی استفاده شود.