معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم به شناسایی یک واحد درمانی متخلف در عرصه سقط‌جنین غیرقانونی اشاره کرد و گفت: مرجع قضایی پس از بررسی مستندات، حکم ابطال پروانه فعالیت فرد خاطی را صادر کرد که این نخستین ابطال پروانه فعالیت درمانی برای سقط‌جنین غیرقانونی در استان است.

پایگاه خبری دورشهر قم – حسین طالب علی : نبات عبارت است از محصول قوام آمده و متبلور شده از محلول آب و شکر، که بروش های سنتی و صنعتی تولید می‌شود. این محصول از محلول اشباع قند ساکارز یا همان شکر در آب به وجود می‌آید که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال‌های زیبا شکل می‌گیرد. در واقع فرآیند تولید نبات به این شکل است که ابتدا شکر را با آب مخلوط کرده و به صورت شربت در می‌آورند سپس آن را در دیگ مخصوص ریخته حرارت می‌دهند .

برای آنکه نا خالصی‌های احتمالی محصول گرفته شود پس از جوش آمدن شربت به تناسب حدود هر صد کیلو گرم شربت، یک عدد تخم مرغ در آن می‌شکنند تا ناخالصی‌ها به آن چسبیده و شربت از هر آلودگی پاک شده و تصفیه شود سپس آن را (تخم مرغ ) از ظرف خارج و دور می‌ریزند شربت را حرارت داده تا آب آن تبخیر شده و غلیظ شود و بعد از اینکه غلیظی آن به حد مورد نظر رسید آن را در ظرف مخصوصی که شکل نیم کره دارد و از قبل درون آن را به صورت مشبک با نخ مخصوصی نخ کشی کرده‌اند ریخته و کنار می‌گذارند.

دمای معمولی که برای استخراج نبات استفاده می‌شود ۱۰۹ درجه سانتیگراد است، چنانچه بخواهند بلورهای تشکیل شده درشت تر شوند دمای آن را در حدود ۱۰۸ درجه نگه می‌دارند و اگر بخواهند بلورها ریز تر شوند دمای آن را به ۱۱۰ درجه می‌رسانند و هر چه دما بالا تر رود بلورها ریز تر شده تا به اندازه‌ی بلورهای قند درآید .

بعد از طی چندروز بلورهایی که به شبکه‌ی نخ‌ها متصل شده‌اند که معمولاً درشت تر و خالص ترند همان شاخ نبات‌ها را تشکیل داده و قسمت‌هایی که به بدنه ظرف چسبیده است و معمولاً از بلورهای ریز تری تشکیل شده در اصطلاح نبات ریزها، نبات تخته ای نامیده می‌شود .

علی بوریایی، یکی از کارآفرینان استان قم است که در بخش تولید این محصول شیرین فعال است. وی در خصوص چرایی روی آوردن به این شغل گفت: ۳۲ ساله و مدرک دیپلم دارم، قبل از این کارمند نیروی انتظامی بودم اما با وجود این شغل به فرآیند تهیه و تولید نبات علاقه داشتم. این علاقه در کنار اینکه آشنایان متعددی با اطلاعات بالا در این کار داشتم و همچنین بازار فروش و کار برایم فراهم بود و با پخش کننده‌ها و کار نبات ریزی آشنا بودم باعث شد شغل قبلی را رها کنم و در کارگاهی به کار تولید نبات بپردازم.

وی افزود: نبات در کشور ما  از سالیان دور سمبل و نشانه شادمانی و شاد باش بوده و بخاطر همین جزء جدا نشدنی مهریه و سفره عقد در ازدواج است و از خصوصیات نبات می‌توان به گرم بودن آن اشاره کرد که استفاده از آن در درمان سردی مزاج ریشه قدیمی در کشور ما دارد، همچنین خاصیت ضد نفخ بودن آن مشهور است.

کارآفرین بخش تولید نبات استان قم تاکید کرد: برخلاف تصور عموم مردم نبات یکی ازمهمترین مواد غذایی مورد نیاز انسان محسوب می‌شود چرا که بواسطه قیمت مناسب آن در مقایسه با مقدار کالرى و انرژى که ایجاد می‌کند به منبعى اساسى در تأمین انرژى تبدیل شده.

بوریایی در مورد خواص نبات خاطرنشان کرد: نبات برای سرفه، برای کاهش درد، تقویت حافظه، افزایش انرژی و شادی، از بین بردن سردی بدن، دل درد، رفع ترشی دهان، رفع بلغم، درمان تکرر ادرار، درمان مشکلات گوارشی، درمان تپش قلب، درمان تنگی نفس، جلوگیری از جاری شدن آب دهان هنگام صحبت یا خواب به دلیل سردی بدن، کاهش خواب‌‌آلودگی و خستگی مؤثر است و به همین دلیل قدیمی‌ها دوای هر دردی را چای نبات می‌دانند.

وی در مورد مشکلات شروع کار بیان کرد: سختی‌های گذر از قوانین سازمان بهداشت، غذا و دارو، ثبت برند و دیگر کارها جزو مشکلات اولیه من بود و پس از آن با بالا و پایین شدن قیمت مواد اولیه مشکلات ما صدبرابر شد چرا که ماهم مجبور به بالا بردن مداوم قیمت نبات‌ها بودیم و این واقعاً مشکل بزرگی در فروش ما بود.

بوریایی افزود: ظرفیت تولید من اندک اما قابل قبول است. چیزی که به ظرفیت تولید من آسیب زد و باعث کاهش آن شد برخلاف دیگران کرونا نبود و من ضربه چندانی از این بیماری نخوردم بلکه بالا رفتن قیمت مواد اولیه چه قبل از شیوع ویروس و چه بعد از آن بیشتر از هرچیز دیگر فروش من را کم کرد چرا که من هم مدام باید قیمت نبات را بالا می‌بردم و این باعث کاهش تقاضا می‌شد.

کارآفرین بخش تولید نبات استان قم تصریح کرد: اکنون چندین کارگر در کارگاه من مشغول به کار هستند و به غیر از این افراد عده ای هم به صورت غیر مستقیم توسط کارگاه من کسب درآمد می‌کنند. چیزی حدود ۶ سال است من این کار را شروع کرده‌ام و از طرف هیچ ارگان و مسئولی حمایت نشده‌ام و البته توقع حمایت هم ندارم به نظرم درد دل بیشتر تولید کنندگان و کارافرینان این است که اگر کسی سنگ جلوی پایشان نیندازد راضی هستند و حمایت نمی‌خواهند.

وی خاطرنشان کرد:  البته ناگفته نماند تنها بسیج بود که برای من تسهیلاتی را در نظر گرفت که البته جزیی بود و آنطور که باید باری از دوش من کم نشد و کمکی به من نکرد، در واقع خانواده‌ام حامی اصلی من در مسیر این کار بودند.