مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: حوزه علمیه و قم معاصر ۲۰ ویژگی دارد که یکی از محورهای مهم آن توسعه مرزهای علوم اسلامی است.

به گزارش سایت خبری دورشهر قم، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر پنجشنبه در اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر که در سالن همایش مدرسه علمیه امام موسی کاظم علیه السلام قم برگزار شد گفت: امروز شاهد آن هستیم که قلمروهای جدید علمی در قالب رشته ها و گرایش های آموزشی، درس های تحقیقی و آزاد، طرح های مطالعاتی و پایان‌نامه توسعه یافته است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: قم معاصر و جدید ۲۰ ویژگی دارد که یکی از محورهای مهم آن توسعه مرزهای علوم اسلامی است.

آیت الله اعرافی افزود: باید بدانیم که اندیشه فلسفی و تمدنی غرب قبل از هر جا در علوم و دانش های آنان تجلی یافته است.

عضو خبرگان رهبری گفت: ما هرگز اهل تعصب و نفی امتیازات هیچ تمدن و تفکری نیستیم بلکه معتقدیم باید از آنان استفاده شود، اما تاکید ما بر آن است که باید در کنار دیدن امتیازات، اهل تحلیل دقیق در شناخت فرهنگ و دانش غربی باشیم.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: برای شناخت علم انسانی و اسلامی ده نظریه وجود دارد که برخی از این نظریه ها قابل جمع است و علوم اجتماعی و انسانی جدید نرم افزار اداره جوامع است و این وظیفه همه متفکران اسلامی است که اولاً نقد دقیق و تئوری پردازی داشته باشند و کارآمدی آن را در عرصه عمل نشان دهند.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: باید در عین حالی که به اصالت علوم سنتی در حوزه ها توجه می شود، قلمروهای جدید را دنبال کرد.

وی گفت: فقه با حفظ غنای تاریخی خود باید آفاق جدید را ببیند و دفتر فقه معاصر حوزه علمیه در قم این عرصه را دنبال می کند و در این عرصه ها تحقیقات میدانی و کاربردی ضرورت دارد و حوزه و دانشگاه باید در کنار هم به این موضوعات بپردازند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در سال های قبل طرح گفتمان علمی حوزه و انقلاب اسلامی اجرایی شده که ۱۰ هزار اثر جمع آوری شد که در بین آنان سه هزار آثار برجسته است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم با وجود کارهای زیادی که انجام داده اما قطعاً با درخشش در عرصه بین المللی فاصله زیادی دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه انتقال علوم به جهان امروز گام های موثری بردارد و البته ذات و قلب حوزه باید با رویکرد جهانی باشد در این حوزه مجاهدت بیشتری انجام دهد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: طرح های حوزوی نیز مجموعه ای معطوف به تولیدات قلمروهای جدید در علوم اسلامی و انسانی است.

وی اضافه کرد: شهید صدر چهره ای کم نظیر در تاریخ معاصر حوزه نجف و حوزه های علمیه و در جهان اسلام است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: شهید صدر دارای نبوغ زیادی بود و مجدانه در عرصه های علمی کار می کرد و دارای قلم و بیان دقیقی بود و فکر منسجمی داشت.