مقدمات برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در قم انجام شده و پیش بینی می شود در این دوره مردم استان مشارکت ۶۰ درصدی داشته باشند.

به گزارش سایت خبری دورشهر، مهدی بخشی سورکی: پس از حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور در ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری و شهادت آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس دولت سیزدهم در حالی که نزدیک به یک سال از این دولت باقی ماند، برگزاری انتخابات زودهنگام بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس اصول ۱۳۱ و ۱۳۲ قانون اساسی «در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور و یا در موردی که مدت ریاست‌جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.»

بر همین اساس در اول خرداد ماه امسال جدول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور اعلام شد و مقرر شد تا ۸ تیرماه امسال این انتخابات در سراسر کشور برگزار شود.

هیأت اجرایی انتخابات شهرستان قم نیز از هفته گذشته آغاز به کار کرده و ۱۳ نفر از اعضای هیأت اجرایی انتخابات در قم مشخص شدند که رئیس دادگستری شهرستان قم و یک نفر نیز به انتخاب شورای اسلامی شهرستان قم دو عضو جدید هیأت اجرایی انتخابات قم در مقایسه با انتخابات مجلس شورای اسلامی به این هیأت اضافه شدند.

تعداد ۶۶۵ شعبه رأی در استان قم همانند انتخابات مجلس شورای اسلامی آرای مردم قم را اخذ خواهند کرد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در قم بر خلاف انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری که به صورت الکترونیکی بوده به صورت دستی برگزار می‌شود.

نحوه اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری با ارائه دو مدرک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی خواهد بود و تاکنون با وجود آمادگی استان برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک، بابت برگزاری انتخابات الکترونیکی در قم ابلاغی صورت نگرفته است.

دستگاه‌های مختلفی همانند استانداری، فرمانداری، آموزش و پرورش، ادارات آب، برق، گاز و مخابرات، بستر لازم برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان قم را فراهم کردند.

پیش بینی مشارکت ۶۰ درصدی مردم قم در انتخابات ریاست جمهوری

سید محمد آقامیری بعدازظهر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: شهادت رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت را تسلیت می‌گوئیم و امید است بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

استاندار قم با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: این انتخابات برای ما هر چند غمبار است، اما براساس قانون و با افتخار برگزار خواهیم کرد و مردم استان قم همانند سایر انتخابات مشارکت خوبی خواهند داشت و در این عرصه نیز خوش می‌درخشند.

آقامیری گفت: ستاد انتخابات، ارکان و هیأت‌های اجرایی برگزاری انتخابات در استان قم تشکیل شده و همه تهدیدات لازم به منظور برگزاری انتخاباتی پرشور و حداکثری و سالم اندیشه شده است و آمادگی ۱۰۰ درصدی در این زمینه داریم.

وی گفت: امید است با انتخاب مردم فردی برگزیده شود که همانند شهید رئیسی در راستای خدمت به مردم همه تلاش خود را به کار ببندد و گره از مشکلات کشور بگشاید.

نماینده عالی دولت در استان قم با بیان اینکه ما به عنوان مجری برگزاری انتخابات حضور افراد در عرصه کاندیداتوری انتخابات تفاوتی ندارد افزود: همه افرادی که از سوی شورای نگهبان تأیید می‌شوند و وزارت کشور آنان را معرفی می‌کنند در خدمت آنان خواهیم بود و امید است با اجرای درست برگزاری انتخابات از رأی مردم به عنوان امانت و حق‌الناس حفظ و حراست کنیم.

وی با اشاره به مشارکت ۵۰ درصدی مردم قم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته گفت: در این انتخابات نسبت به دوره قبل ۶ و ۶۳ دهم درصد افزایش مشارکت داشتیم و از قم رتبه ۲۱ در مجلس یازدهم به رتبه هفتم مشارکت در انتخابات ارتقا یافت.

آقامیری عنوان کرد: پیش بینی می‌شود مردم قم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت ۶۰ درصدی داشته باشند و تلاش می‌شود تا زمینه مشارکت حداکثری آحاد مردم قم در این دوره از انتخابات فراهم شود و رسانه‌ها نیز می‌توانند با جهاد تبیین در این عرصه بر مشارکت پرشور بیفزایند.

  • نویسنده : مهدی بخشی سورکی
  • منبع خبر : دورشهر قم