امام‌جمعه قم با انتقاد از سهل‌انگاری برخی مسوولان در عرصه اجرا و عمل نسبت به مسأله حجاب گفت: اگر رویه‌ای هماهنگ داشته باشیم  دشمنان آرزوی بی‌بندوباری جامعه اسلامی را به گور خواهند برد.

دورشهر قم – حسین طالب علی: استفاده از سبزی و میوه‌های خشک قطعاً به زمانی برمی‌گردد که این محصولات مدت محدودی در بازار بوده و وسایلی مانند فریزر وجود نداشته است پس تنها راه نگهداری از سبزی‌ها خشک کردن آن‌ها بوده است؛ اما در این دوره هم با این که سبزی در تمام ایام سال وجود دارد و انواع مختلف یخ‌زده و آماده پخت هم در فروشگاه‌ها یافت می‌شود ولی باز سبزی خشک جایگاه خودش را در خانواده‌های ایرانی دارد.

به همین خاطر افراد زیادی در این حوزه فعال بوده و به تولید سبزیجات خشک در سرتاسر کشور می‌پردازند تا نیاز روزانه مردم را تأمین کنند.

غلامعلی زین‌العابدینی، کارآفرین بخش تولید سبزی خشک استان قم است که در خصوص سابقه شغلی خود می‌گوید: من متولد سال ۴۳ هستم و تحصیلاتم را در پایان دوره دبستان یعنی همان کلاس ششم رها کردم و حدود ۳۲ سال است که همراه پدرخانمم این شغل را شروع کرده‌ام و البته قبل از آن کشاورز بودم و اتفاقاً همین کشاورزی بود که باعث شد من در این شغل چندان بی اطلاع نباشم و بتوانم سریع در آن به کمک خانواده پیشرفت کنم و همچنان هم کارم را در کارگاه ادامه دهم.

وی در مورد نحوه جمع‌آوری مواد اولیه افزود: اکثر سبزی‌های مورد نیاز کارگاه ما از زمین‌های کشاورزی خودمان و بخش دیگرش از سبزی‌های خریداری شده از استان‌های اصفهان، شیراز و… بدست می‌آید.

وی تصریح کرد: در کل سبزی خشک مجموعه ای از سبزی‌های خوراکی است که در تهیه و پخت غذاهای مختلف استفاده می‌شود و به غذاهای ما ایرانیان طعم دلپذیری می‌دهد. این سبزی‌ها معمولاً در فصل‌هایی از سال به وفور در دسترس هستند و با روش‌های مختلفی تبدیل به سبزی خشک می‌شوند که استفاده‌های فراوانی دارند و در غذاهای مختلف به کار می‌روند و با توجه به خشک بودن آن‌ها مزایای زیادی نیز دارند.

زین‌العابدینی در مورد مزایای استفاده از سبزی خشک بیان کرد: تنوع سبزی خشک نسبت به سبزی تازه بیشتر است و در همه فصول می‌توان از آن استفاده کرد، ماندگاری سبزی خشک بخاطر خشک بودن و از بین رفتن بخش‌های اضافه سبزی بسیار بیشتر از سبزی تازه است، تمام ویتامین‌های موجود در سبزی تازه در سبزی خشک هم وجود دارد و بدن آن‌ها را جذب می‌کند و هیچ فرقی با سبزی تازه ندارد، می‌توان گفت سبزی خشک خیلی راحت تر و در دسترس تر از سبزی‌های تازه است و در فروشگاه‌ها در هر ساعت شبانه روز وجود دارد.

وی همچنین ادامه داد: سبزی خشک‌های مختلف خواص دارویی فراوانی هم دارند خواصی که با خشک شدن از بین نمی‌رود، برای مثال اسفناج سرشار از آهن است و از همه سبزیجات دیگر بیشتر فیبر دارد، مرزه مقوی معده است و هضم غذا را راحت تر می‌کند، جعفری برای کم خونی مناسب است و اشتهاآور است، نعنا نشاط آور است و برای سرماخوردگی و سکسه و آنفولانزا به کار می‌رود، پیازچه قند خون را کاهش می‌دهد و سرشار از ویتامین c است و ریحان هم ضد باکتری است و برای عفونت‌های چشمی مفید است و همه این‌ها اژلاعاتی آیت که من در این ۳۲ سال کار کسب کرده‌ام.

کارآفرین بخش تولید سبزی خشک استان قم تصریح کرد: از زمان شروع کارمان تا به الان نه ما سراغ کمک و تسهیلات گرفتن از ارگان‌های مختلف رفتیم و نه کسی به سراغ ما آمد و خودمان به تنهایی موفق شدیم در این سه دهه کارمان را رونق دهیم و پیش ببریم و بحمدالله اکنون کارگاهی به اندازه توان خودمان داریم و ۱۰ کارگر از کنار شغل ما و کارگاه ما نان زندگیشان را تأمین می‌کنند و جدا از این ده نفر ما ۴ نفر اصلی هستیم که این محیط را می‌گردانیم.

وی در خصوص ظرفیت تولید کارگاه اظهار کرد: خرید و استفاده از سبزی خشک در همه فصول سال ممکن است اما فروش ما در تابستان بالا می‌رود و در کل حدود ۵۰  الی ۶۰ تن سبزی خشک در سال توسط کارگاه ما تولید می‌شود و بخشی هم به شهرستان‌های اطراف استان قم ارسال می‌شود.

زین‌العابدینی در انتهای صحبت‌های خود خانواده همسرش را حامی و دلیل موفقیت‌های خود دانست.

 

  • منبع خبر : دورشهر قم