تکثیر و پرورش ماهی‌های زینتی در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا رواج دارد و  مبادلات اقتصادی در این تجارت پرسود، سالانه ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

پایگاه خبری دورشهر قم – حسین طالب علی: زندگی آپارتمان‌نشینی و تبعات اجتماعی زندگی شهری فرهنگ نگهداری آکواریوم در فضای کار و خانه را به منظور آرامش و نشاط روحی انسان‌ها بیشتر کرده و تولید و پرورش ماهیان زینتی را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نموده است. تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی (آکواریومی) فعالیت اقتصادی زودبازده است که به سبب هزینه‌های پایین آن درصد سوددهی بالایی دارد و برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و بانوان نیز مناسب است.

پرورش ماهیان زینتی شغلی زودبازده و پردرآمد است که با سرمایه‌گذاری اندک قابل انجام بوده و در سال‌های اخیر با قرارگیری در حیطه مشاغل خانگی توانسته جای خود را باز کند و نامش را به بازار کسب و کارهای موفق گره بزند.

فرهنگ آپارتمان‌نشینی آکواریوم‌داری را به‌عنوان کاری لوکس و پرطرفدار رونق داده و  تقاضا برای تهیه ماهیان زینتی نسبت به سال‌های گذشته بالا است و از همین رو اجرای طرح‌های پرورش ماهیان زینتی برای سهولت تکثیر می‌تواند نقش ویژه‌ای در کارآفرینی و اشتغال‌زایی علاقه‌مندان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های شیلات و همچنین خانواده‌ها داشته باشد.

اکنون تکثیر و پرورش ماهی‌های زینتی در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا رواج دارد و  مبادلات اقتصادی در این تجارت پرسود، سالانه ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.  پرورش ماهیان زینتی، علاوه بر اشتغالزایی در حفظ تنوع‌ زیستی و افزایش جاذبه‌های گردشگری مؤثر بوده و از این طریق نقش بسزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد.

سالانه حدود ۲۰۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ایران پرورش و تکثیر پیدا می‌کند که با فراهم بودن بازار صادرات و خودنمایی در بازارهای بین‌المللی، چشم انداز روشنی در توسعه این صنعت و ارزآوری وجود دارد. ماهیان زینتی بازار صادراتی مناسب‌تری نسبت به ماهی خوراکی دارند و قوانین و تعرفه صادرات آن‌ها نیز کمی آسان‌تر است.

مهدی خلجی از کارآفرینان بخش پرورش ماهی زینتی استان قم در خصوص نحوه آشنایی با این شغل گفت: من ۳۵ سال دارم و مهندس کامپیوتر هستم اکنون هم در مقطع کاردانی در رشته شیلات در همین استان قم مشغول به تحصیل می‌باشم. ابتدا در کانون تبلیغاتی مشغول کار بودم و سپس به سربازی رفتم؛ پس از اتمام سربازی در شرکت مواد غذایی ویزیتور بودم و زمانی که متوجه شدم این شغل در آینده نه ترفیع درجه دارد و نه حقوق بیشتر از این کار خارج شدم.

وی تصریح کرد: برای پیدا کردن شغل مناسب شروع به تحقیق کردم، به تهران رفتم و در بازارهای بزرگ تهران از کسبه‌ها در مورد شغل‌هایشان می‌پرسیدم و تحقیق می‌کردم تا اینکه در این تحقیقات مسیرم به خیابان نواب تهران افتاد و با ماهی‌های زینتی مواجه شدم و شدیداً جذب آن‌ها شدم.

خلجی با بیان اینکه در مورد پرورش ماهی زینتی در شیلات قم هم تحقیقات میدانی انجام داده و همچنین حدود ۶ ماه صرف جمع‌آوری اطلاعات در این باره کرده است، افزود: بالاخره توانستم با کمک‌های فکری مهندس مومن‌زاده یک سالن مجهز و مناسب پرورش ماهی زینتی افتتاح کنم.

وی تاکید کرد: سال‌ها قبل نگهداری ماهیان زینتی موضوع چندان شایعی نبود و توجهی به آن نمی‌شد و تنها عده معدودی در خانه‌های خود آکواریوم و ماهی زینتی داشتند. اما در سالهای اخیر با توجه به رواج آپارتمان نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به گونه ای رقم خورده است که بازار ماهی‌های زینتی در کشور رونق گرفته و زمینه ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است.

وی در مورد مشکلات و موانع اظهار کرد: قطعاً سرمایه اولیه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی من بود و به غیر از آن عدم حمایت ارگان‌ها و مسئولین از جوانان کارآفرین و تولیدکنندگان مشکل بزرگی بود. سخت گیری‌های بیش از حد در دادن مجوز سنگ بزرگی بر سر راه من بود و متاسفانه همچنانم هست.

کارآفرین بخش پرورش ماهی زینتی استان قم خاطرنشان کرد: جدا از این مسائل رئیس شیلات استان قم هیچ بستری را برای آموزش علاقه مندانی مثل من فراهم نکرد و اطلاعاتی در اختیار ما نگذاشت و ما هرچه کسب کردیم صرفاً تلاش خودمان بود. با اینکه می‌توانستند با راهنمایی‌ها و اطلاعات مناسب راه من و امثال من را آسان‌تر کنند. الان مسئولینی هستند که تا دست کمک به سویشان دراز می‌کنیم نمی‌بینند اما هرزمان لازم بدانند برای عکاسی از سالن من پیشقدم می‌شوند و دوباره من را فراموش می‌کنند.

وی تاکید کرد: تنها ارگانی که دست کمک من را خالی رد نکرد بسیج سازندگی بود و تسهیلاتی برای من فراهم کرد که در حال دریافت آن هستم و من را حمایت کردند؛ البته در کل باید بگویم تنهایی روی پای خودم ایستادم

خلجی همچنین در خصوص ظرفیت تولید و آسیب‌های کرونایی گفت: من قبل از کرونا ماهانه ۳۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید و به فروش می‌رساندم اما اکنون این آمار به حدود ۱۵۰ هزار قطعه رسیده چرا که ماهی یک موجود زنده است و امکان ذخیره آن وجود ندارد. همچنین بسیاری از همکاران در این شرایط کرونایی متاسفانه مجبور به ترک این شغل شدند و در کل شرایط بیماری به همه اقشار آسیب زد.

 

  • نویسنده : حسین طالب علی