پایگاه خبری دورشهر قم- حسین طالب علی: روزی روزگاری در شهر قم زنان خانواده رضا شاه تصمیم گرفتند برای تحویل سال به قم و حرم حضرت معصومه(س) بروند. اعضای خانواده رضاشاه از جمله، همسرش (مادر محمد رضا) در غرفه بالای ایوان آیینه بدون حجاب (سر و صورت باز) نشسته بودند و این موضوع به طوری جلب نظر میکرد که صدای اعتراض مردم از هر سو بلند شد و بسیاری میگفتند اگر از مردم شرم نمیکنند، دست کم از حضرت معصومه (س) شرم کنند و بالاخره، صدای اعتراض مردم کم کم اوج گرفت .تا جایی که حاج شیخ محمد بافقی که بر منبر سخن میگفت از حجاب زنان خاندان سلطنتی انتقاد کرد و هشدار داد که یا وضع حجاب خود را تغییر دهند و یا حرم را ترک کنند.
پس از این تذکر همسر رضا شاه و زنهای درباری که برای تحویل سال نو به قم آمده بودند حرم را ترک کردند و به منزل تولیت که برای آنها آماده شده بود، رفتند و موضوع را تلفنی به اطلاع شاه رساندند…
این واقعه نشان میدهد شهر قم حتی در دوران اجرای قانون کشف حجاب به شهری که زنانش حجاب کامل داشتند شهره بوده، تاجایی که حتی خاندان سلطنتی نیز نمیتوانستند بدون رعایت حجاب اسلامی در آن حضور یابند.
اما امروز وقتی از خیابانهای این شهر گذر میکنی آنقدر تغییر و تحول در حجاب زنان و پوشش مردان می بینی که گاهی فراموش می کنی این قم همان قمی است که زن رضا شاه که قانون کشف حجاب را در کشور اجرا کرد هم نتوانست بدون رعایت حجاب در آن حضور یابد.
رنگ و روی خیابانهای این شهر سالیانی است تغییر کرده و روز به روز بر جمعیت بانوانی که چادر را کنار گذاشته و به تدریج وضعیت پوشش آنها نامناسب می شود و مردانی که به تقلید از مدلهای غربی خود را می آرایند افزوده می شود.
اگر شرایط با همین منوال ادامه یابد کم کم ناهنجاری هایی مانند سیگار کشیدن برخی زنان و دختران و سگ گردانی در این شهر حالت عادی پیدا می کند و کم کم ماشینهایی را می بینی که در آنها کشف حجاب صورت گرفته است.
وضعیت پوشش ظاهری فروشندگان برخی واحدهای صنفی نیز در حالت هشدار است. شوخی و گپ و گفت دختران و پسران در این مغازه ها رنگ چهره قم را زرد کرده است.
وضعیت به گونه ای که مراجع معظم تقلید بارها و بارها نسبت به آن اعتراض کرده و خواستار اصلاح این وضعیت که به هیچ عنوان در شان شهر قم نیست شدند.
تبلیغات منفی در فضای مجازی عامل مخالفت دختران با حجاب اسلامی
زینب حیدری دانشجوی معماری است که از خیابان صفائیه در حال گذر بود. وی در گفتوگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت لباس و پوشش دختران و زنان روزبه روز اسفناک تر می شود، گفت: بسیاری از دوستان من هستند که تحت تاثیر تبلیغات منفی فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به مخالفت با حجاب روی آوردند که این وضع حاکی از انفعال و کم کاری نهادهای فرهنگی ما در حوزه حجاب و عفاف است.
وی ادامه داد: متولیان فرهنگی شهر کافی است یک ساعت در همین خیابان صفائیه قدم بزنند تا ببینند وضعیت حجاب و عفاف تا چه حد به حالت بحرانی درآمده تا شاید به خود بیایند و برای سامان دادن به این وضع حرکتی کنند.
رقص و پایکوبی در بلوار پیامبر اعظم(ص)
علی بیطرفان کارشناس حقوق است. وی در گفت وگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه وضعیت امروز قم نشان می دهد که دشمن سرمایه گذاری ویژه ای برای تغییر باورهای دینی به ویژه در بین جوانان کرده است، گفت: گاهاً صحنه هایی از بدحجابی در قم حتی در اطراف حرم مطهر را شاهدیم که به هیچ عنوان جای اغماض و چشم پوشی نیست.
وی ادامه داد: برخی مسؤولان عنوان می کنند که این جمعیت بد حجاب اکثراً زائر و مسافر هستند ولی بنده افراد زیادی را می شناسم که ساکن قم هستند ولی به هیچ عنوان در قید و بند حجاب نیستند و روز به روزهم جسارت آنها در سایه بی توجهی مردم و مسؤولان بیشتر می شود.
این شهروند قمی گفت: بارها و بارها در بلوار معنوی پیامبر اعظم(ص) حتی در شب های چهارشنبه و شب های جمعه که این بلوار مملو از زائران است و دیگر خیابان های این شهر شاهد بودم کاروان های عروسی به بهانه شادی اقدام به رقص و پایکوبی کرده اند که این وضع به هیچ عنوان زیبنده شهری مانند قم نیست و باید با این افراد هنجار شکن برخورد جدی و قاطع چه از سوی مردم و چه از سوی مسؤولان انجام شود.
نگرانی رهبر انقلاب اسلامی از وضعیت فرهنگی قم
حجتالاسلاموالمسلمین محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر انقلاب اسلامی در قم نیز چندی پیش با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم نسبت به وضعیت فرهنگی این شهر ابراز نگرانی کردند، گفته بود که برای قم با آن سابقه، عظمت و نقشی که در انقلاب داشته، چه اتفاقی افتاده که رهبر معظم انقلاب از وضعیت فرهنگی قم دلش به درد آمده و نسبت به آن اعلامخطر کردند و هشدار دادند.
وی با بیان اینکه شنیدن و دیدن صحنههایی از بدحجابی در قم قلب انسان را پر از خون میکند، گفته بود که این مساله کار دشمن است که میخواهد جوانان فاسد شوند تا بتوانند بر آنها حکومت کنند.
عراقی تاکید کرده بود که اگر ارادهای باشد همین خواهران قمی بهسادگی میتوانند مساله عفاف و حجاب را در قم آنچنان نهادینه کنند که مثل گذشته، اگر کسی هم عامل دشمن است، فضا به وی اجازه ندهد که بدون چادر در قم حرکت کند.
اقدام آتش به اختیار خواهران قمی در چهارشنبه های زهرایی
حسینی از جمله همین بانوان است که سه سال پیش به صورت رسمی پا در میدان نبرد فرهنگی گذاشته و چندی است کمپین سه شنبه های مهدوی و چهارشنبههای زهرایی را راهاندازی کرده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در ابتدا، کارش که ترویج فرهنگ حجاب و عفاف با تذکر لسانی است را با سه نفر آغاز کرده است، گفت: امروز ۴۵۰ نیروی آموزش دیده در شهر قم داریم و در شهرهایی همچون کرج، همدان، مشهد، دزفول و تهران نیز بالغ بر ۱۵۰ نفر برای اجرای برنامههای فرهنگی با ما همکاری می کنند.
مسئول موسسه مردمی بهشت راه اطهر به اهداف اجرای طرح چهارشنبههای زهرایی اشاره کرد و گفت: این طرح ترویج حجاب و عفاف با مهربانی است که در آن هدیههایی مانند چادر، گیره روسری، ساق دست، جوراب و کتابهای مربوط به زندگی شهدا به دختران و بانوانی که مقداری در زمینه حجاب مشکل دارند را اهدا می کنیم.
حسینی با تاکید بر اینکه دغدغه ما یک مقدار موی بیرون آمده از روسری خواهران نیست، افزود: هدف ما آشنایی دختران و زنان با فرهنگ حجاب و عفاف و حجاب اختیاری است که خودشان آن را دوست داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه با کمک بانیها و خیرین اقدامات فرهنگی خود را انجام می دهیم بیان کرد: در مدت ۸ سالی که امر به معروف و نهی از منکر می کنم حتی یک «به تو چه!» از افراد نشنیدهام و در طرح مهربانی امر به معروف و نهی از منکر بیان بسیار مهم است و هر کس می خواهد در این مسیر وارد شود در ابتدا باید بر روی خودش کار کند.
مسئول موسسه بهشت راه اطهر خاطرنشان کرد: این روش بسیار اثرگذار است و بارها شاهد بودیم افراد بد حجاب پس از صحبتهای ما حتی گریه کردند و ما را در آغوش گرفتند و به سمت چادر آمدند. خدا را شاکریم با فعالیتی که در محدوده حرم مطهر، خیابان صفائیه و دیگر نقاط پرتردد شهر انجام دادیم تا حدی توانسته ایم بر بهبودی وضع حجاب اثرگذار باشیم.
صدای آژیر خطر نفوذ فرهنگی به گوش متولیان امر نرسید
معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران و عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سطح کشور و در استان قم کارهای زیادی برای ترویج حجاب و عفاف انجام شده اظهار کرد: اگر امروز عفاف و حجاب را در مقایسه با دیگر کشورها و حتی کشور خودمان قبل از انقلاب ببینیم مشاهده می شود گام های خوبی برداشتیم.
وی افزود: ما امروز در فضای آموزش عالی و عمومی چیزی به نام برهنگی و بی حجابی نداریم و حداقل بدحجابی و بد پوششی را مشاهده می کنیم؛ ولی مجموع این کارها در مقایسه با کارهایی که توقع داشتیم در انقلاب اسلامی به صورت گسترده و روبه رشد انجام شود مانند زمینه سازی برای ازدواج آسان و برآورده شدن خواسته های جنسی از راه حلال، بسیار محدود است.
وی ادامه داد: توقع ما این بود که آموزش ها تحت آموزه های دینی و اسلام ناب صورت بگیرد، توقع داشتیم مناسب سازی فضای دو جنس و فرهنگ عفت و طهارت رو به رشد باشد ولی وضعیت امروز این توقعات را تحت الشعاع قرار داده است.
ظهیری گفت: البته مقالات و پایان نامه های زیادی در خصوص تعامل دوجنس بر اساس عدالت جنسیتی، حجاب وعفاف و سبک زندگی اسلامی کار و نمایشگاه های زیادی با همین عناوین برگزار شده است و سایت ها و مراکز پاسخگویی خوبی به ویژه در قم در این حوزه فعالیت می کنند. در کل کمیت کار قابل قبول بوده ولی از بعد کیفی کارها باید بازنگری شد.
وی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی این است که کار به صورت منسجم و به هم پیوسته در این حوزه انجام نمی شود ابراز کرد: حلقه اتصال بین آموزش، باور و عمل مردم که همان فرهنگ است همچنان مغفول مانده است. در آموزش مردم یاد می گیرند در درون خودشان به قوانین باور داشته باشند و در جامعه به این باور عمل کنند. بهترین مراقب برای اجرای قانون خود افراد هستند تا با احترام به حریم یکدیگر روابط سالم را ایجاد کنند.
معاون فرهنگی جامعه الزهرا(س) افزود: اما نکته قابل تامل این است که با وجود فضاسازی دشمن در مقوله حجاب و عفاف و کم کاری های نهادهای فرهنگی و اجرایی برای فرهنگ سازی این واجب الهی، تاریخ نشان داده مردم ما دست از اعتقادات خودشان نمی کشند؛ شاید سستی، تساهل و تسامح ایجاد شود ولی بنیه اعتقادی مردم خوب و قوی است و این اعتقاد دست نخواهند کشید.
ظهیری بیان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که سنسورهای فرهنگی آژیر خطر را به صدا درآورده اند ولی این صدا هنوز به گوش متولیان امر نرسیده است. ما امروز با یک گسل و شکاف بین نسلی مواجه هستیم که اگر برای آن راهکاری پیدا نکنیم نسل آینده ادبیات مشترکی با نسل برخاسته از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نسلی که خواستار ارزشهای مبتنی بر آموزش های دینی است نخواهد داشت و تنها راهکار بهبود این وضعیت انجام کارهای فرهنگی اثرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: اهتمام در کارهای آموزشی، تبلیغی، ترویجی و پژوهشی به معنای پاسخگویی به سوالات نسل پیش رو می تواند وضعیت را مناسبتر از امروز کند. اگر در یک فضای عزم ملی دینی کار کنیم آینده خوب است والا باید نسل آینده را نسل از دست رفته از جهت فرهنگی بدانیم.
Sunday, 8 December , 2024